غذای خود را تغییر دهید تا روحیه تان تغییر کند!
چگونه غذا بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد؟
مصرف پروتئین (از غذاهایی مانند ماهی، گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، لوبیا، تخم مرغ و ماست بدون شیرینی) با سطوح بالاتر دوپامین و نوراپی نفرین مرتبط است که مواد شیمیایی موجود در مغز هستند که در خلق و خو، انگیزه و تمرکز شما نقش دارند.

expressive pretty woman posing 344912 874
آیا غذا می تواند خلق و خوی شما را تغییر دهد؟
ارتباط بین غذا و دیابت، بیماری قلبی و چاقی به خوبی شناخته شده است، اما آیا آنچه می خورید می تواند بر سلامت روانی شما نیز تأثیر بگذارد؟
استادیار مطالعات سلامت و تندرستی در بینگهامتون، نیویورک، دریافت که بزرگسالان جوان (زیر 30 سال) که بیش از سه بار در هفته فست فود می‌خورند، در سطوح پریشانی روانی امتیاز بیشتری کسب می‌کنند. فست فودها معمولاً سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده و ترانس هستند که می توانند پاسخ التهابی درجه پایینی را در بدن برانگیزند که به نوبه خود، در تحقیقات حیوانی و انسانی با اضطراب و افسردگی مرتبط است عنوان مثال، مشاهده شده مصرف بیشتر قند و شکر با اختلال دو قطبی و مصرف زیاد غذاهای سرخ شده و غلات تصفیه شده (بدون سبوس) با بروز افسردگی مرتبط است.. در این مطالعه اطلاعات مربوط به بیش از ۲۴۰ هزار نفر جمع ‌آوری شد. نتایج نشان داد ۱۷ درصد بزرگسالان از مشکلات روحی و روانی رنج می ‌برند. شدت این مشکلات در ۱۳/۲۳ درصد افراد متوسط و در ۳/۷ درصد آن ‌ها شدید بود. نتایج این مطالعه نشان می دهد در افرادی که به بیماری‌ های روحی و روانی مبتلا هستند باید به کیفیت رژیم غذایی توجه ویژه ‌ای شود.
برای بزرگسالان بالای 30 سال، این مطالعه نشان داد که خوردن کربوهیدرات کمتر و میوه بیشتر باعث کاهش اضطراب و افسردگی می شود. میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که از مغز محافظت می کنند، اما اثر کم کربوهیدرات یک معما است زیرا کربوهیدرات ها باعث تولید سروتونین می شوند. این مطالعه به بررسی اثرات رژیم غذایی بر خلق و خو و بالعکس پرداخت. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای برای مغز شما مفید است. «این رژیم دارای تمام اجزایی است که برای ساختار سالم مغز مهم هستند. میوه و سبزیجات و لبنیات و..

3
غذیه سالم سبب می شود حجم هیپوکامپ افزایش یابد. هیپوکامپ بخش مهمی از مغز است که در یادگیری، حافظه و سلامت روان نقش دارد.
در افرادی که از یک رژیم غذایی سالم پیروی می کنند احتمال بروز افسردگی به طور قابل توجهی کمتر است. اما زیاده روی در مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین، غذاهای فرآوری شده و غذاهای سرخ شده احتمال ابتلا به این بیماری را تقریباً ۶۰ درصد افزایش می دهد.
امگا ۳ که یک اسید چرب با چند پیوند دوگانه است در ماهی، مغزهای خوراکی، دانه بزرک و … یافت می شود. فولات ویتامین (B9 )در سبزیجات برگ سبز، غلات کامل و حبوبات وجود دارد. هم امگا ۳ و هم فولات شانس ابتلا به افسردگی را کاهش می دهند.
در سال ۲۰۱۴ میلادی محققان با انجام مطالعه ای نشان دادند افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات سبب افزایش احساس رضایت و خوشنودی در فرد می شود. همچنین مشخص شده که رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از حبوبات، غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و ماهی است می تواند با بروز افسردگی مقابله کند.
پروبیوتیک ها باکتری های مفید موجود در روده و غذاهایی مانند ماست و کفیر هستند. سلامت روان در افرادی که پروبیوتیک مصرف می کنند وضعیت بهتری داشته و این افراد اضطراب و استرس کمتری را تجربه می کنند. نتایج یک مطالعه نشان داد باکتری های موجود در ماست التهاب بدن را کاهش می دهد. گفته می شود که التهاب مزمن تا حدودی در بروز مشکلاتی مانند استرس، افسردگی و اضطراب نقش دارد.

4
تحقیقات انجام شده بر روی دانش آموزان نشان می دهد مصرف شکلات تلخ خلق و خو را بهبود داده و به کاهش علائم افسردگی کمک می کند. زیرا فلاونوئیدهای موجود در شکلات التهاب سلول های عصبی را کاهش داده و مانع مرگ سلول های مغزی می شوند.
حتی مصرف برخی ادویه ها نیز می تواند برای حفظ سلامت روان مفید باشد. یکی از این ادویه های مفید زردچوبه است که حاوی ترکیبی به نام کورکومین می باشد. کورکومین خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته و به همین علت می تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند.
اختلال دو قطبی بیماری روانی دیگری است که با رژیم غذایی مرتبط است. محققان با انجام تحقیقاتی نشان دادند که منیزیم می تواند علائم مانیا یا شیدایی را در این بیماران کاهش دهد. این بیماران احتمالاً از مصرف غذاهای حاوی اسید چرب امگا ۳ نیز سود خواهند برد. با این حال، لازم است در مورد ارتباط بین تغذیه با اختلال دو قطبی تحقیقات بیشتری انجام شود.