فواید کورکومین برای سلامتی

 

کورکومین ماده اصلی فعال زردچوبه است. زردچوبه بومی آسیای جنوب شرقی است، اما در سراسر جهان محبوب است. شاید در هند محبوب ترین باشد، جایی که یکی از اصلی ترین ادویه ها در پودر کاری است. طعم آن گرم و تلخ است و رنگ زرد چشمگیری دارد. گزارش شده است که زردچوبه فواید بسیاری برای سلامتی دارد. قدمت استفاده از آن به عنوان دارو به 4000 سال قبل باز می گردد. در طول چند دهه گذشته، پزشکی مدرن تحقیقات در مورد شهرت زردچوبه برای درمان را افزایش داده است. کورکومین در مرکز تحقیقات قرار دارد، زیرا منبع بسیاری از خواص سلامتی زردچوبه است. کورکومین یک ترکیب فعال زیستی محتاطانه است و همان چیزی است که به زردچوبه رنگ روشن می دهد. اولین بار توسط دانشمندان در اواخر قرن بیستم جدا شد و خواص ضد باکتریایی آن برای اولین بار در سال 1949 نشان داده شد. تحقیقات بعدی نشان داد که دارای خواص ضد التهابی، خواص آنتی اکسیدانی و چندین مزیت بارز دیگر است.
using turmeric for inflamation bentonville arkansas 732x489 1
ادعاها در مورد فواید سلامتی کورکومین فراوان است. به طور سنتی برای درمان اختلالات پوستی، اختلالات دستگاه تنفسی فوقانی، درد مفاصل، مشکلات گوارشی و غیره استفاده می شد. تحقیقات مدرن برخی از این فواید سلامتی را که مدت‌ها درک شده بود تأیید کرده و به نشان دادن مکانیسم‌های بیولوژیکی پشت آن‌ها کمک کرده است. برخی از مزایای سلامتی کورکومین عبارتند از:
تسکین علائم آرتریت
نشان داده شده است که کورکومین به علائم دردناک آرتروز و آرتریت روماتوئید کمک می کند. این تا حد زیادی به دلیل خواص ضد التهابی آن است. التهاب می تواند به صورت قرمزی، تورم، گرمی در مفاصل آسیب دیده، درد مفاصل و سفتی مفاصل ظاهر شود. چندین مطالعه نشان داده اند که کورکومین برای کاهش این علائم التهاب موثر است.
سلامت چشم
چندین مطالعه نشان داده اند که کورکومین در مدیریت اختلالات التهابی و دژنراتیو چشم مفید است. در حالی که اندازه های مطالعه نسبتا کوچک بوده است، آنها نشان می دهند که کورکومین ممکن است برای حفظ سلامت چشم و درمان برخی از بیماری های چشمی مفید باشد.
سلامت کلیه
تحقیقات نشان داده است که کورکومین ممکن است برای کلیه های شما مفید باشد. به طور خاص، کورکومین ممکن است به بهبود آسیب های حاد کلیه و افزایش آنتی اکسیدان ها کمک کند.
تسکین تب یونجه
تب یونجه یا سایر علائم آلرژی فصلی ممکن است با مصرف کورکومین کاهش یابد. این شامل عطسه، خارش، آبریزش بینی و احتقان است.
درمان بالقوه سرطان
شواهد کافی برای اثبات اینکه کورکومین می تواند از سرطان پیشگیری یا درمان کند وجود ندارد. با این حال، مطالعات متعددی در حال حاضر در حال انجام است که با هدف درک بهتر پتانسیل کورکومین در این زمینه انجام می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است توانایی تکثیر سلول های سرطانی را کاهش دهد.

tamanna rumee RoGdv1kk5XM unsplash

خطرات سلامتی عوارض جانبی یا خطرات سلامتی بسیار کمی وجود دارد که با کورکومین مرتبط است. با این حال، در مطالعه‌ای که شرکت‌کنندگان در آن دوزهای بسیار بالایی کورکومین مصرف کردند، برخی اسهال، سردرد، تهوع و مدفوع زرد را گزارش کردند. مقدار و دوز کورکومین در این مقطع زمانی یک درمان اثبات نشده در نظر گرفته می شود. به این ترتیب، هیچ استاندارد دوز کورکومین در دسترس نیست. کورکومین را می توان از طریق غذاهای چاشنی شده با زردچوبه و همچنین از طریق زردچوبه و مکمل های غذایی کورکومین مصرف کرد. با این حال، مهم است که قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. مقدار مجاز مصرف روزانه (ADI) کورکومین توسط سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا 0-3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یا تقریباً 0-1.4 میلی گرم در هر پوند تعیین شده است.
اگر علاقه مند به افزودن کورکومین بیشتر به رژیم غذایی خود هستید، ساده ترین راه این است که زردچوبه بیشتری بخورید. بسیاری از غذاهای آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه به طور منظم زردچوبه را در دستور العمل های خود قرار می دهند. با این حال، بسیاری از دستور العمل های دیگر نیز می توانند از کمی زردچوبه بهره مند شوند. چند گزینه آسان عبارتند از: لاتک زردچوبه با سس سیب سوپ سبزیجات با زردچوبه تخم مرغ همزده با طعم زردچوبه با پنیر چای سرد با زردچوبه، زنجبیل و دارچین