آیا رنگ های خوراکی شیمیایی بر بیش فعالی تاثیر دارند؟

 

بیش فعالی چیست؟

بیش فعالی یا سندرم نقص توجه نوعی اختلال عصبی رایج است که میزان شیوع آن در حال افزایش می باشد. این اختلال دلایل مختلفی مثل ژنتیک، رژیم غذایی مادر هنگام بارداری، و مصرف برخی مواد غذایی نا مناسب مثل رنگ های مصنوعی توسط کودک و با علائمی مانند مشکلات رفتاری با هم سن و سالان، رفتار های خطرناک و تکانشی، بی اعتنایی به تکالیف مدرسه و مهد کودک، فراموشی های زیاد، علاقه زیاد به پر حرفی، خیال بافی وعدم تمرکز همراه است.

امروزه یکی از راهکار هایی که پزشکان و رژیم درمانگر ها برای کنترل بیش فعالی پیشنهاد می دهند، کاهش مصرف مواد غذایی حاوی رنگ های مصنوعی است. زیرا تحقیقات بیان کرده اند که برخی از رنگ های مصنوعی مورد استفاده در غذا میتواند بیش فعالی کودکان را تشدید کند.

 

کدام یک از رنگ های خوراکی شیمیایی باعث تشدید بیش فعالی میشوند؟

 

طبق تحقیقات انجام شده توسط آژانس استانداردهای غذایی، 6 رنگ غذایی که بیشترین ارتباط را با بیش فعالی در کودکان دارند عبارتند از:

تارترازین یا  E102،  کینولین زرد یا E110 ، کارموزین یا E122 ، قرمز آلورا یا E129  و E124

این رنگ ها در مواد غذایی مختلف از جمله نوشابه، شیرینی، کیک و بستنی استفاده می شود.

اگر صاحب صنعت غذا هستید برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

محصولات شرکت دانش بنیان فریر

MG 3592 1

آیا باید از مصرف مواد غذایی حاوی رنگ های مصنوعی توسط کودکان جلوگیری کرد؟

برخی شواهد موجود نشان می دهد اجتناب از این 6 رنگ غذایی میتواند برای کنترل بیش فعالی کمک کننده باشد. یکی از راه های پیدا کردن ارتباط رژیم غذایی کودک و بیش فعالی، یادداشت کردن مواد غذایی مصرفی و شدت رفتار کودک و بررسی ارتباط بین آن هاست است.

 

چگونه از مصرف رنگ های شیمیایی اجتناب کنیم؟

می‌توانید با بررسی ترکیبات مواد غذایی و جستجوی محصولات جایگزین که حاوی رنگ های خوراکی طبیعی هستند، از تشدید علائم بیش فعالی جلوگیری کنید.

طبق قوانین جهانی تمام رنگ های مصنوعی و طبیعی خوارکی مورد استفاده در مواد غذایی باید با شماره E یا نام کامل در لیست مواد تشکیل دهنده گنجانده شوند.

اگر هر یک از رنگ غذایی ذکر شده در ترکیبات محصول باشد. مصرف آن ماده غذایی بهتر است محدود شود.

 

 

چرا رنگ های طبیعی گزینه های بهتری هستند؟

یکی از فواید جایگزین کردن رنگ های مصنوعی با رنگ های طبیعی در صنعت غذا، کاهش عوارض بیش فعالی و افزایش سطح نسبی سلامت جامعه است. زیرا رنگ های مصنوعی علاوه بر احتمال افزایش التهاب و واکنش های آلرژیک، میتواند هزینه هایی بر سلامتی افراد تحمیل کند.

اما رنگ های طبیعی با وجود ایجاد کیفیت مشابه در محصول برای سلامتی مضر نیستند. استفاده از رنگ های طبیعی در صنایع غذایی یک امتیاز برای شرکت های غذایی محسوب میشود که باعث تایید بهتر شرکت و افزایش رغبت مشتریان میشود

Sept0514 Food dyes iStock Main

 

آیا طعم دهنده های طبیعی هم بهتر طعم دهنده های مصنو عی هستند؟

 

فواید طعم دهنده های طبیعی:

میزان پروتئین و کلسیم بالایی دارند و برای ورزشکاران مناسب هستند.

تک طعم هستند و از مواد طبیعی تولید میشوند.

کیفیت بالا و طعم طبیعی به مصرف کننده ارائه میدهند.

جذب روغن کمتری دارند و برای سلامت قلب و عروق مناسب تر هستند.

 

آیا طعم دهنده و رنگ خوراکی طبیعی در ایران تولید میشود؟

شرکت دانش بنیان طعم و رنگ فریر تخصصی ترین تولید کننده رنگ و طعم خوراکی طبیعی شرکت دانش بنیان طعم و رنگ فریر با هدف یاری رساندن، بهبود و ارتقاء کیفیت صنایع غذایی کشور در سال 1388 کار خود را آغاز کرده است. این شرکت با بهره گیری از کادری مجرب و چیدمان سازمانی از با تجربه ترین متخصصین و کارشناسان صنایع غذایی و استفاده از دانش فنی نوین خود آماده است تا بهترین خدمت را به صنعتگران ارائه دهد. شرکت دانش نباین طعم و رنگ فریر مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با هدف تولید رنگدانه های خوراکی طبیعی از ضایعات کشاورزی برای اولین بار در کشور پایه گذاری شد.

تماس با ما

تماس با واحد صنفی